Informasjon til deg som skal arrangere treningsløp

Denne instruksen er ment som hjelp og støtte til dere som skal arrangere treningsløp og kan brukes som huskeliste for hva som skal gjøres.

 

Generelt

Som arrangør av treningsløp er du ansvarlig for å legge løyper, sette ut og ta inn poster og stemplingsenheter, printe kart og registrere løpere ut/inn fra sine løyper.

Det skal normalt legges tre løyper:

Nybegynnerløype (N-nivå): 1,5 – 2,0 km

Mellomløype (B/C-nivå): 2,5 – 3,0 km

Lang løype (A/B-nivå): ca. 5,0 km

 

Er du usikker på nivået? Ta en titt her:  http://orientering.no/media/filer_public/02/d9/02d9ce53-d416-492a-a796-a5864cd15590/nof_riktige_loyper_for_barn_og_ungdom_2016.pdf

 

Til løypelegging kan du enten bruke OCAD (installert på o-lagets bærbare pc-er), gratisprogrammer som f.eks. «Purple pen» eller tegne et malkart for hånd som løperne tegner av. Tegner du løypene digitalt vil det være mulig å gjøre løypene tilgjengelige på LiveLOX i etterkant.

Er du usikker på noe eller om du ønsker å få vurdert nivået på løypene dine, er det bare å kontakte komiteen for trening og utdanning v/Knut Sveinung Rekaa (knut.rekaa[at]gmail.com).

Under følger en huskeliste til hjelp for deg som skal arrangere treningsløp.

 

I god tid før løpsdagen

  • Merk deg sted og dato for ditt treningsløp. Hvis du likevel ikke har anledning til å arrangere på angitt dato, ta kontakt med noen som skal arrangere på et senere tidspunkt og bytt internt. Varsle komiteen for trening og utdanning v/Knut Sveinung Rekaa (knut.rekaa[at]gmail.com) om at du har byttet dato.
  • Skaff kart over terrenget. Ta kontakt med kartansvarlig Inger Schibstedt eller Knut Sveinung Rekaa om du trenger kart.

 

Senest en dag før treningsløpet

  • Hent nødvendig utstyr på lageret (alt utstyr du trenger til treningsløpet skal være samlet i en plastkasse):
    • Postskjermer (til alle postene inkl. start og mål + merking til parkering/samlingsplass)
    • Postenheter med de riktige kodene inkl. start- og målbukk.
    • Tidtakerkoffert
    • Lånebrikker og ekstra kompass
    • Plastlommer
  • Sett ut postene
  • Print kart (eventuelt lag et malkart).
  • Det oppfordres til å gjøre løypene tilgjengelige på LiveLOX slik at man får anledning til å legge inn gps-spor. Se egen veileder for hvordan dette gjøres nederst på denne siden. Alternativt kan komiteen for trening og utdanning v/Knut Sveinung Rekaa gjøre dette for deg.

 

På løpsdagen

  • Merk til parkering med postskjermer. Merk fra parkering til samlingsplass om nødvendig.
  • Sett ut startbukk og målbukk.
  • Legg frem kart og plastlommer
  • Skriv ned navnet på alle som starter.
  • Sørg for at alle leser av brikka etter målgang, og kontroller at alle som startet har kommet i mål.

 

Etter løpet

  • Send oversikt over hvem som deltok til Knut Sveinung Rekaa (knut.rekaa[at]gmail.com).
  • Ta inn postskjermer og stemplingsenheter. Heng til tørk om nødvendig og legg tilbake på riktig sted på lageret eller direkte til neste treningsløparrangør. Dette må gjøres innen 1-2 dager etter treningsløpet slik at neste ukes arrangør får den tiden han trenger til å planlegge sitt treningsløp.

 

Veiledere for løypelegging og LiveLOX

Introfilm for løypelegging i Purple pen: https://www.youtube.com/watch?v=wLZFufYkLnw

Introfilm for løypelegging i OCAD: https://www.youtube.com/watch?v=eS10Q1zeUeU

Introfilm for hvordan du legger ut treningsløp på LiveLOX: Del 1 og  Del 2

 

Veiler for løypelegging i ocad v.9 (Publisert med tillatelse fra Freidig o-lag): Loypelegging_i_Ocad9_Freidig (1)